Kryteria segmentacji rynku w branży motoryzacyjnej

Konkurencja w branży motoryzacyjnej od dekad jest naprawdę zacięta i producenci robią wszystko, aby to właśnie ich oferta przyciągnęła uwagę potencjalnych klientów. W tej kategorii produktów szczególnie duże znaczenie ma segmentacja rynku, której dokonuje się ze względu na kilka kluczowych kryteriów. Jakich dokładnie?

 

Geograficzna segmentacja rynku

 

W sektorze motoryzacyjnym duże znaczenie na segmentację rynku ma geografia. W krajach takich jak Chiny czy Indie istnieją marki, którzy produkują swoje pojazdy tylko dla lokalnej klienteli, ze względu na jej specyficzne oczekiwania i potrzeby. Sprawia to także, że producenci globalnych marek chcący zaistnieć na lokalnych rynkach często projektują modele tylko dla tamtejszych nabywców lub tworzą dedykowane im marki.

Geograficzna segmentacja rynku w branży samochodowej wpływa również na to, gdzie zlokalizowane są salony sprzedaży. W przypadku marek luksusowych są to głównie rozwinięte metropolie, często nawet w samych centrach miast przy głównych ulicach. Przy mniejszych będą to częściej rozwijające się regiony oraz miejsca na obrzeżach miast.

 

Demograficzna segmentacja rynku

 

Na segmentację rynku w branży motoryzacyjnej wpływ mają oczywiście również takie kryteria jak dochód, wiek oraz status nabywcy. Kryteria te będą szczególnie ważne dla producentów aut luksusowych, którzy skupiają się na wysokodochodowych segmentach, tworząc dla nich odpowiednio dopasowaną ofertę, również pod kątem przekazów marketingowych.

Co ciekawe, segmentacja rynku ze względu na wiek wpływa też na to, jakie kolorystyczne warianty aut oferują swoim klientom producenci. Ciekawostką jest choćby to, że jaskrawe i jasne kolory chętniej wybierane są przez młodszych nabywców.

 

Psychologiczna segmentacja rynku

 

Kolejnym kryterium podziału są czynniki psychologiczne, które mają wpływ na wybór zwłaszcza samochodów luksusowych. Trzeba bowiem pamiętać, że samochód to nie tylko środek transportu, ale również sposób na podkreślenie swojego statusu materialnego czy na przyjemne spędzanie wolnego czasu.

Ze względu na emocjonalne czynniki, tak wielu producentów luksusowych i sportowych samochodów inwestuje duże budżety reklamowe w różnego rodzaju serie wyścigowe. Ma to pomóc budować ich pozytywny wizerunek poprzez skojarzenia właśnie z budzącymi emocje zdarzeniami sportowymi.

 

Behawioralna segmentacja rynku

 

Producenci samochodów zachęcają też swoich klientów do lojalności, oferując różnego rodzaju rabaty przy zakupie kolejnego modelu. Na lojalność stawiają również producenci aut sportowych, którzy często swoim najbardziej zagorzałym klientom jako pierwszym oferują nowe modele pojazdów lub ich wersje limitowane. Ma to duże znaczenie przy drogich pojazdach małoseryjnych, w przypadku których grupa docelowa jest dość wąska.

 

Jak widać kryteria segmentacji klientów w branży motoryzacyjnej mają ogromne znaczenie i to w oparciu o nie grupy marketingowe oraz sprzedażowe kreują swoje działania. Segmentacja klientów ma wpływ również na reklamy, a ich skuteczność można sprawdzać np. dzięki ankietom online poprzez platformę Badanie-Opinii.pl. Co ważne, respondenci którzy się na niej znajdują zostali podzieleni według szeregu różnych kryteriów, od wieku, przez status materialny, aż po kryteria geograficzne, dlatego też jest to doskonały sposób do realizacji ankiet również dla producentów samochodów oraz ich dystrybutorów.